سال نوی خونبار برای سوختبران بلوچ؛ ۱۶ کشته و زخمی فقط طی چهار روز

فقط با گذشت ۴ روز از آغاز سال جدید دست کم ۱۶ سوختبر بلوچ کشته و یا مجروح شدند.

کشتار سوختبران

با آغاز سال جدید و فقط با گذشت ۴ روز از آن دست کم ۷ سوختبر بلوچ کشته و ۹ تن مجروح شدند.

در فاصله اول تا چهارم فروردین ماه دست کم ۵ سوختبر بلوچ با تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی به قتل رسیده و ۳ تن مجروح شدند.

در همین فاصله زمانی به دلیل تصادفات رانندگی ناشی از تعقیب و گریز و یا تیراندازی نیروهای نظامی که منجر به واژگونی و آتش گرفتن خودروی سوختبران شده دست، کم ۲ سوختبر به قتل رسیده و یک تن نیز مجروح شد.

 - به گزارش کمپین فعالین بلوچ شب اول فروردین ۱۴۰۳ به دلیل تیراندازی نیروهای نظامی به سمت سوختبران، تصادف زنجیره‌ای ایجاد شده و یک سوختبر جان خود را از دست داده است.

 هویت این سوختبر « مبین اشرف زهی نور» فرزند «الیاس» اهل روستای «بردرک» از توابع بخش «پارود» شهرستان «راسک» احراز شده است.

- روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ دو سوختبر بلوچ بر اثر واژگونی خودرو مجروح شدند. هویت این دو سوختبر «(نام نامشخص) کیخا» و اهل «زابل» عنوان شده است.

- روز سوم فروردین ۱۴۰۳ با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به سمت خودروی سوختبرها یک سوختبر به قتل رسید. هویت این سوخت بر «محسن مزارزهی» فرزند «قادربخش» اهل روستای «دیهی» شهرستان «مهرستان» احراز شده است.

- روز سوم فروردین ۱۴۰۳ نیروهای نظامی در محور «قلعه گنج» به «رمشک» به سمت یک دستگاه خودرو سوختبر تیراندازی کردند که منجر به واژگونی خودرو و آتش گرفتن آن شد. دو سرنشین این خودرو زنده در آتش سوختند.

هویت این دو سوختبر «احمد یادگاری» فرزند «کندل» اهل روستای «چاه سید» از توابع بخش «چاه دادخدای شهرستان قلعه گنج» و «آصف» با نام خانوادگی نامشخص فرزند «محمد رستم» اهل «چاه اسحاق» و از توابع بخش «جلگه چاه هاشم» شهرستان «دلگان» عنوان شده است.

- روز دوم فروردین ۱۴۰۳ با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مرز روتک یک سوخت بر کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

هویت سوختبر کشته شده «حمیدالله براهویی» ۲۵ ساله فرزند «محمد» متاهل و دارای دو فرزند اهل «میرجاوه» احراز شده است.

هویت ۳ سوختبر دیگر مشخص نشده است.

- سوم فروردین ۱۴۰۳ در پی حادثه رانندگی در محور خاش به سراوان یک سوختبر کشته و یک سوخت بر دیگر مجروح شد.

هویت سوختبر جانباخته «عبدالمالک شهبخش» فرزند «عبدالله» اهل «سرجنگل» از تابع زاهدان عنوان شده است.

هویت سوختبر مجروح مشخص نشده است.

- روز چهارم فروردین ۱۴۰۳ یکی از دو برادر سوختبر بلوچی که با تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه «پوگی حاجی آباد» شهرستان زاهدان زخمی شده بود، پس از ۵ روز در بیمارستان امام علی زاهدان جان باخت.

هویت سوختبر جانباخته «باسط صالح نژاد» ۲۵ ساله فرزند «محمد حسین» متاهل دارای دو فرزند عنوان شده است.

هویت سوختبر مجروح که برادر باسط و هم اکنون در بیمارستان تحت درمان است، «اسماعیل صالح نژاد» ۱۸ ساله اهل منطقه «شیرآباد» زاهدان اعلام شده است.